Banen, spillerne og dommere
Ishockey spilles på en bane som måler 60m x 30m., og rundt om banen er der en bande, som måler omkring 1,5 m. i højden. Banen er inddelt i 3 zoner; en neutral, en angrebs- og en forsvarszone angivet med blå linjer på tværs af banen, samt en rød midterlinje. Der er 6 spillere på banen fra hvert hold – 1 målmand, 2 backer, højre og venstre back, og 3 forwards, fordelt på 1 højre wing, 1 center og 1 venstre wing. Der er 4 dommere på banen under en kamp. 2 hoveddommere, som dømmer udvisninger og 2 linjedommere som fløjter for andre spilforseelser end dem der giver udvisning. De kan dog hjælpe hoveddommerne, hvis de har overset en forseelse.

 

Kampafviklingen
En kamp afvikles over 3 perioder á 20 min, og disse kaldes derfor 1., 2. og 3. periode. Man bruger det der hedder effektiv spilletid, hvilket betyder at kampuret stoppes ved spilstop. Ishockey spilles med en puck, som er en meget hård gummiskive med et stykke metal som kerne. Den kan komme op mod 150 km/t mod målet, når en spiller laver et slagskud. Pucken gives op fra midten ved en kamps start, når en periode starter eller efter scoret mål. Hver gang spillet har været stoppet, sættes det i gang igen ved hjælp af en face-off. De 2 holds centere forsøger at vinde pucken til sine medspillere på isen. Det handler som om at score flere mål end modstanderen. Målmanden bliver på isen hele kampen igennem, med mindre han udskiftes grundet skade eller manglende form. De 5 markspillere skifter hele tiden kampen igennem. Alle hold bruger “kæder”. En kæde er 5 spillere, som hører sammen. (Kan evt. uddybes). Typisk er en kæde på isen omkring 45-60 sekunder, hvorefter de vil lade sig udskifte. I ishockey er det tilladt at lave flyvende udskiftninger, hvilket vil sige at man ikke behøver at vente på spilstop for at lave udskiftninger. Grunden til de mange udskiftninger er, at når en spiller er på isen, så skal han arbejde tæt på 100% konstant, og det kan man kun i kort tid.

 

Spilstop og udvisninger
I ishockey er der mange spilstop. Der er mange grunde til disse spilstop, og her er nogle af de oftest forekommende.

Icing. Det er, når pucken spilles fra den ene banehalvdel (altså inden rød linje) og ned bag ved modstandernes baglinje. Spillet stoppes, og der foretages en face-off i forsvarszonen af det hold, som lavede icingen. Dette er for at straffe tidsudtræk.

Off-side. Det er når en spiller kører ind i angrebszonen før pucken er kommet over den blå linje. Dette er for at undgå fiskeri, hvor man har en spiller stående ved målet og “fiske”.

Blokering. Det er når målmanden stopper pucken og dækker den (oftest med sin gribehandske). Spillet stoppes og der er face-off i den ende, hvor målmanden har blokeret pucken. Ishockey er en hurtig sport og derfor opstår der mange situationer, hvor der skal dømmes udvisning.

Tripping. Benspænd som forårsages på modspiller med stav eller ben.

Slashing. Straf som tildeles en spiller der slår modstander med sin stav.

Hooking. Når man hægter eller kroger en modspiller med sin stav.

Interference. Når man tackler en modspiller som ikke er puck-førende.

I ishockey straffes man almindeligvis med en 2 min. udvisning. Der er dog enkelte tilfælde, hvor udvisningen er højere. 2 min. gives f.eks.for: – Tripping – Slashing – Hooking – Elbowing – Interference.

Det er engelske betegnelser, som er svære at oversætte til dansk og derfor bruges de engelske ord stadig.